nedeľa, marca 25

Hovno vedia


Mala čerstvých štyridsať. Deti už polodospelé, život pohodlne zariadený. S manželom prekonali niekoľko kríz. Úspešne. A vtedy prišlo najhoršie obdobie jej života. Jej otcovi zistili rakovinu pľúc. Chodila ho navštevovať takmer denne, keď bol na chemoterapií. Jeho srdiečko nevydržalo. Myslela, že sa z toho nespamätá. On jej vždy rozumel. Bol taký citlivý a chápavý. Vždy mal pre ňu pohladenie, ktorého sa jej u pragmatickej mamy nedostávalo. Zrazu bol preč. Najsilnejšia rana. To si myslela. Potom prišla ďalšia.
Prišla úplne zronená. Klesla na stoličku v kuchyni.
„Kde si bola?“
„U ženského.“
„Všetko v poriadku?“
„...uhm.“
Prudko sa postavila a odišla do spálne a dve hodiny odtiaľ nevyšla. Na druhý deň povedala, že nebude spať doma pár dní. Že musí ísť do nemocnice. Nič vážne. Usmievala sa, ale jej oči ju prezrádzali.

Neviem prečo, vyšlo zrazu zo mňa vyšlo:„Ty si tehotná...“

Rozplakala sa. Objala som ju a ona plakala a plakala. Medzi vzlykmi povedala: „Ak si to nechám, je pravdepodobné, že pôrod neprežijem. Už aj s vami som mala rizikové tehotenstvo. Neviem, čo mám robiť.“

Objímala som ju ešte dlho. Potom povedala: „Nemôžem vás tu nechať.“ Zbalila si pyžamo, zubnú kefku a pastu a odišla. Vrátila sa až o pár dní. Vrátila sa, a predsa časť z nej zostala tam. A odvtedy ju sem tam pristihnem, keď má v pohľade ten istý smútok ako vtedy.

Mala inú voľbu? Mala by si pripomínať deň nenarodených detí? Niekedy o tom hovorí a vyčíta si to aj po rokoch. Vidím jej to v tvári a vtedy len prídem a hladkám ju po vlasoch. Možno tí, čo o tom hovno vedia, čo nemajú tušenie PREČO, by povedali, že to mohla risknúť. Že mohla obetovať svoj život za to, aby mohla darovať ďalší nový. Ale ja vravím, že by som jej to asi neodpustila. Keby nás tu nechala. Keby tu nebola. Bez nej by bolo všetko o toľko ťažšie. Nechcem byť bez nej. Som sebecká? Možno, ale nemôžem inak. Aj keď sa nevídame denne, cítim ju, ľúbim ju. Moju mamičku.

A tá krava, čo nám prišla do školy namiesto toho, aby prednášala o chudobe v Afrike, rozprávať o tom, že VŽDY je iná voľba, by si na mňa mala dávať pozor. Lebo budem agresívna.

10 komentárov:

germa povedal(a)...

áno - vždy by to malo byť o slobodnej voľbe...

S. povedal(a)...

je dolezite mat nejaku volbu. aj tuto. a aj ked nechcem vyznievat neuctivo, pretoze to, co si napisala je silne osobne a viem to pochopit a precitit, aj tak musim povedat, ze bez ohladu na konkretnu situaciu, zenu... treba mat moznost vybrat si. aj interrupciu.

neviem preco mam pocit, ze ti, ktori na jednej strane horlivo prednasaju o tom, ze je vzdy ina volba- ze interrupcie su zle, trebalo by ich zakazat atd. na druhej strane nikdy nepovedia ani slovo za to, aby sa na priklad dievcata (a vobec aj chlapci) na skole ucili chranit, aby sa naucili chranit sami seba- svoje zdravie, aby boli informovane... aby sa vobec znizila pravdepodobnost, ze taketo situacie budu musiet riesit.

za posledny rok vzrastol pocet interrupcii u 16-rocnych dievcat o 100%. napriek tomu rocne celkovy pocet interrupcii na Slovensku klesa- to su fakty.
co mi z toho vyplyva je, ze 16-rocne a mladsie dievcata asi nie su dostatocne informovane a/alebo nemaju pristup nielen k informaciam, ale aj prostriedkom ako sa chranit.
smutne.

natalie povedal(a)...

nie, obcas nie je ina volba. len ta strasne bolestna.

Anonymný povedal(a)...

zimomriavky - smutno - ľútosť - slzy - pravda a poďakovanie. skláňam sa. a ďakujem.

lota povedal(a)...

aj ja dakujem...

Jasper povedal(a)...

človeče...

Pustovníčka povedal(a)...

je to tazke, individualne a casto odsudzovane ...

April povedal(a)...

Tazka tema.
Na skole (kedze s tym dost suvisela) som mala moznost vypocut si velmi vela nazorov. Cirkvi, ucitelov, lekarov, sestier, matiek, teenagerov, zien i muzov. A prisla som len na to, ze nikto z nas nema pravo hovorit, co je absolutne spravne a co nespravne. Rozhodnutie je ale na nas.

femma povedal(a)...

áno, vždy je nejaká voľba a len žena vie, prečo...treba to rešpektovať.

Anonymný povedal(a)...

Hm, ja neverim v neplanovane otehotnenie. Pochybi len clovek, nie napriklad hormonalne pilulky...S mojim manzelom sme spolu 5 a pol roka, ako jedinu antikoncepciu poslednych vyse dvoch rokov pouzivame prerusovanu suloz, ktoru robime len v moje neplodne dni a funguje to. Zena by mala viac spoznat svoje telo, potom by pred volbou nestala...Ja by som plod nasej lasky nikdy nesla potratit, to je akoby som si chcela dat zo seba vyskrabat kusok manzela...Odcuddzujem zeny, ktore otehotneju nechtiac. Rovnako ako nechapem tie, ktore vynosia, porodia a vychovaju jedno, dve tri, deti a dalsie hodia do kosa...