streda, decembra 26

Momentky

Predvianočný Karlov most. Cítim, že mám studené líca bez toho, aby som sa ich dotkla. Vnútro mi zohriali dva deci „svařáku“ a pocit, že táto nedeľa strávená túlaním sa po Malej strane bude jedna z tých, na ktorú budeme spomínať ešte dlho. Ruku v ruke obzeráme obrazy a fotky zababušených pražských umelcov. Každý má iný trik na prilákanie turistov. Tri za cenu dvoch. Vianočná zľava. Na konci mosta stojí starší, ale vzpriamený pán. Hrá na ťahacej harmonike a spieva. „Máš nejaké drobné?“ pýtam sa. Bez slova vytiahne pár mincí z vrecka. Hodím ich do špinavého klobúka. Všimnem si, že ten pán je slepý. „Zdá sa mi, že spieva po slovensky,“ šepnem. „ Tak tu ešte chvíľku zostaňme,“ odpovie. Držíme sa za ruky. Stmieva sa. Šero má zvláštny fialový nádych. Nevnímam nič len ten farebný opar, jeho a sugestívneho speváka. Počúvame. Odhodlane ťahá harmoniku. Biela palička je opretá o múr mosta. Slepé oči zastrel biely záves. Ktovie ako dávno. Skrehnutými prstami vyludzuje tóny, sem tam mu nejaký unikne. Ľudia mu hádžu mince, on ich nevníma. Spieva veselú pesničku, ale s jeho hlasu ide neuveriteľný smútok a bolesť. Pozrieme na seba. Bez slova sa pohneme. O pár metrov ďalej zastaneme. Ruku mu stískam, musí ho to bolieť. Pozriem na neho, vidím ho cez slzy, rozmazane a zdá sa mi, že aj jeho pohľad zvlhol. Viem na čo myslí. Prejdeme ešte pár krokov, kým sa nerozvzlykám. Dojatie ma premohlo. Chytí mi tvár do dlaní. Palcami zotiera slzy. Objatím tlmí vzlyky.

Cítim ju priam hmatateľne. Nepopísateľnú blízkosť.


Predvianočná atmosféra v práci. Večer firemná party. Esemeska: „ Príď ešte pred akciou domov.“ Volám mu: „Mám sa báť?“ „Neviem,“ odpovedá. Okamžite odchádzam. Nevnímam kolegov. Sadám do auta. Skoro zošrotujem to, čo parkuje vedľa. V hrudi cítim zvieranie, aké cítim len na svadbách alebo na pohreboch. Prídem domov. Viem, čo sa stane. Izba je tmavá. Sedíme na posteli. „Ja nemôžem...,“ hovorí. Viem na čo myslí. Jeho pohľad zvlhol. Ja necítim nič. Zatiaľ. Balí kufor. Neviem, čo povedať. Počúvam, čo hovorí, ale nevnímam. „Ešte nechoď,“ počujem sa hovoriť. Pozerám na neho. Objímam ho. Nebolí to. Neudržateľné zadúšajúce vzlyky prídu až o niekoľko hodín neskôr.


Cítim ju priam hmatateľne. Neprekonateľnú vzdialenosť.

27 komentárov:

lota povedal(a)...

Ach kurva...

Zasnívaná povedal(a)...

asi tak :(

Jasper povedal(a)...

... minule sa u mňa zastavili svedkovia Jehovovi. A ja, aby som ich odohnal, som im povedal, že "ja už neverím a neuverím ničomu a nikomu, ja som sklamaný mladý muž".
.
Akosi mám po tomto poste pocit, že niekedy si predpovedám budúcnosť takýmito výstrelkami... že po takýchto veciach... ako sa dá vlastne veriť?

-- kamikatze -- povedal(a)...

tento zivot je cely tak divne nevyspytatelny... :( lavirujeme kdesi na hrane medzi stastim a nestastim... zas a znova...

swarovski povedal(a)...

ked som klikal sem na commenty, uvazoval som, ci je vhodne napisat do prdele... lota moju dilemu vyriesila.

mrzi ma, ved vies... :'(

Neda povedal(a)...

Pocit prazdnoty je nechutny pocit. Utesme sa navzajom viziou euforie, ktora zakonite po obdobi smutku pride. He, budeme silnejsie. Tesis sa na to rovnako ako ja? ;)

Zasnívaná povedal(a)...

jasper: snad sa bude dat verit. ale velmi tazko. neskor. ovela neskor. velmi opatrne. velmi skepticky...snad sa zas raz dostanem do toho stadia, ekdy budem schopna...verit...somukolvek a komukolvek. a to s tym predpovedanim je asi ako s mojim zakriknutim...zas som nedokazala drzat zobak...

kami: otazne je, ci tie chvilky "stastia" stoja za to. a ci to stastie je skutocne stastim, alebo len nasim zelanim stastia.

Zasnívaná povedal(a)...

swar: nemusi ta mrziet. patri mi to. koncim so snivanim. aspon na isty cas.

neda: na euforiu tesim. co sa tyka toho, ze budeme silnejsie, tak ti neviem. co sa tyka posilnovania ducha, mam uz asi dost. radsej pome do posilky ;) a posilnime telo.

April povedal(a)...

Ja uz naozaj nechapem, co ludi zenie k nahlym rozhodnutiam a zmenam nazorov. Ale ked sa obzriem dozadu, klamala by som, keby som povedala, ze ja som nikdy nebola ta co prirychlo vycuvala. Ano, zdrhla som ako zbabely zajac. A teraz mi je to luto. Nie kvoli tomu, co mohlo byt keby som zostala, ale kvoli tym skodam, ktore som svojim sebectvom a zufalou snahou o zachovanie integrity napachala na tom druhom. Do noveho roku zelam vsetkym, aby sa poucili z chyb inych a nemuseli ich testovat na vlastnom zivote. A na zivotoch ludi naokolo. Aby bolo menej zraneni...

lussul povedal(a)...

napriek vsetkemu, krasne si to napisala.

FanaticGay povedal(a)...

ty kokos tak ja mam dost fakt to co uz tu nikdo nic negarantuje? A pridavam sa k lote
A KURVA!
.
Jasper mam ponuku aj so zasnivanou. Zastavte sa niekedy u nas na obed. Uvidis, ze sa da. ja len tak vyryvam, ale zaroven to myslim vazne.

germa povedal(a)...

odvčera to predýchávam e nejako sa mi to nedarí anepatrí sa nadávať žene ako kočišovi, ale bolo by to za ..........................................................................................................................................dokelu aj s chlapmi nepodarenými!!!

Zasnívaná povedal(a)...

april: zvykam si na to, byt pokusnym kralickom. ale som aspon zlate zvieratko, nie?

bloncka: zo smutku jemneho...tvorime obcas nieco pekne...

Zasnívaná povedal(a)...

fangay: pridem. jasper je teraz sice v kahire, ale ja rada pridem.

germa: netreba nadavat. nepodareni su veru. trdla makove. ale co uz, ked s nimi tazko, bez nich este tazsie?

felisia povedal(a)...

ani ta nepoznam, ani neviem o tom nic, ale prislo mi to uprimne luto. nieco mi je na tom poste blizke, mozno to miesto, mozno ten cas. a pekne si to napisala.
dopraj si slzy a cas a potom prosim znovu zacni snivat :-)

Anonymný povedal(a)...

mrziii mrziiii....dokelu...

zial, musim sa pridat k jasperovi..ako sa da vlastne verit? :(

Blueska povedal(a)...

Viem, čo prežívaš.
Mne pomáha, keď mám pred sebou akoby nový deň, svetlý bod, na ktorý sa teším, novú nádej, že raz sa to skončí aj šťastne
Ak by som Ti mohla nejako pomôcť, povedz ako ...

Kozo povedal(a)...

Ťažko povedať niečo, čo nebude znieť ako klišé (aj tak to bude) :(

Ber to tak, že si takto mohla vykročiť do nového roka s čistým štítom.

Anonymný povedal(a)...

bude to mozno zniet kruto, ale vsetko je tak ako ma byt.. uchovaj si pekne chvile, viem ze ich bolo hodne, a bud rada, ze si neinvestovala viac do galgana, co si myslel ze Ti bude stacit. Vdakabohu to zistil skor, ako na Tebe mohol zanechat ovela tazsie mazatelne odtlacky...

A nakoniec - Ty predsa vies, ze ide verit :)..

Zasnívaná povedal(a)...

felisia: asi sme nieco poodbne zazili vsetci. aj to krasne blizke a aj to druhe. "dopraj si slzy" - krasne spojenie...donedavna som tych slz mala malo, chcela som byt silna, chcela som samu seba presvedcit, ze nie je preco plakat...ale slzy su ulava, a ja su ju doprajem, lebo si ju zasluzim.

medenka: asi sa da, ked znovu a znovu uverim a znovu a znovu rovnako narazim...:(

Zasnívaná povedal(a)...

blueska: dakujem :) aj mne to pomaha...ale nejako neviem, na co sa tesit, pol roka som sa tesila na vylet do prahy...na ranne rozhovory, na nocne rozhovory, na...vela veci. a teraz si zasa musim najst nieco, na co sa oplati sa tesit...

polepetko: skusam to tak brat, aj ked tie ciste stity ma uz zacinaju unavovat. za posledny rok som zacala s cistym stitom v tolkych oblastiach, ze...by som uz brala nejaky osvedceny, aj keby bol mozno trosku obchytany...

Zasnívaná povedal(a)...

mati: kruto mudra...to si ty, vzdy :) vdaka ti za to, aj za ten fernet ;)

sufjan holland povedal(a)...

...mrzi ma to..viem ze si lietala a odratavala..kde nieco konci ze vraj nieco zacina..ale kec riadny-drz sa dievcicka

dievčatko s dáždnikom povedal(a)...

je to o tom, znova sa postaviť a veriť apsoň vlastným nohám, že nás povedú ďalej... a za každým rohom je nová ulica...

žiadne drísty o čase a liečení rán- všetko sú to fakty, rokmi overené fakty...

život nie je fér a kurva bolí, každú chvíľu, inak by sme si nemohli vychutnávať to obrovské šťastie čo občas máme vedľa seba

falosnica povedal(a)...

smutne..mozno bol smutny silvester, ale dufajme, ze vesely novy rok..koniec je zaciatkom dacoho noveho, i ked to tak nevnimame a topime sa v slzach...

Anonymný povedal(a)...

naucil vela

Anonymný povedal(a)...

zasto ne:)